Focus Izalco Max Ultegra

Review Focus Izalco Max Ultegra 2016

TriMate Pieter heeft een review geschreven over de Focus Izalco Max Ultegra 2016.

Visueel:
Zodra je de Focus Izalco Max Ultegra ziet valt meteen op dat de fiets niet de kenmerkende oversized carbon buizen heeft, die carbon topmodellen van andere merken wel hebben. De balhoofdbuis is een beetje oversized, waarna de bovenbuis taps toe loopt richting het zadel. Ook de bottombracket valt qua omvang mee. Verder is de fiets strak vormgegeven - prachtige achtervork! - geen sloping frame of een (licht) gebogen voorvork. De kleurstelling, voornamelijk zwart met felrode en witte accenten, is smaakvol. Om eerlijk te zijn twijfelde ik over de kleur van het stuurlint (wit), maar het past zeker bij de rest van het fiets. En een nieuw lintje is er zo opgelegd!

Rij eigenschappen:
Het eerste ritje op de Izalco was uiteraard wennen. Mijn vorige fiets was van een vergelijkbare prijsklasse, ook volledig carbon, maar met een geometrie die minder sportief was. De Focus onderscheidde zich door bijzonder strak door de bochten te willen - zonder nerveus aan te voelen - en elke trap - of ik nou klom, daalde, of sprintte - was raak. Het feit dat het carbon frame niet oversized is, merk je niet terug in de prestaties van de fiets. Sterker nog, qua framestijfheid heb ik niets te klagen. De meeste kleine trillingen, veroorzaakt door oneffen wegdek, filtert het frame en de zadelpen er uit. Na twee keer een uurtje wennen aan de fiets was een tocht van 115km door de Eiffel geen probleem voor mij. 

Onderdelen:
Qua frame heb je met de Izalco het topmodel van Focus te pakken. Met een afmontage die geheel uit de nieuwste Ultegra groep bestaat, is de afmontage uitstekend. Schakelen gaat, zoals je bij deze afmontage mag verwachten, feilloos. Met een 52x36 voor en 11x28 achter kan je op alle terreinsoorten uit de voeten. Voor het platte Nederlandse land ga ik de 11x28 cassette vervangen met een 12x25. Voor een meer heuvelachtig terrein kan ik de 11x28 er dan opleggen. Het type cassette is afhankelijk van je getraindheid en of je graag een hoge of lage frequentie trapt, en dan is de 11x28 een prima basis. Verder heeft de Focus een keurig setje DT Swiss (R20 dicut tubeless) wielen, die ook tubeless gebruikt kunnen worden. Hier heb ik mij nog niet in verdiept (ik rijd met biba's) dus hoe het tubeless rijden bevalt kan ik niet zeggen.

Samenvattend:
Een geweldige fiets. Mooi vormgegeven, uitstekende rij eigenschappen en dito afmontage. Als je in het hogere segment rond aan het kijken bent is dit zeker een aanrader!

Meer informatie en specificaties van de geteste Focus Izalco Max Ultegra, of bekijk de andere modellen uit de Focus Izalco Max serie.